MARTI,
07 OCTOMBRIE – ORA 17.00
VERNISAJ
– EXPOZITIE DE PICTURA
Titlul expozitiei: „4 + 1”
Expun: Georgios Katsagelos,
Giorgos Tsakiris, Nicos Terzis, Manolis Yiannadakis si Ligia
Podorean-Ekstrom
Prezinta: Veronica Bodea Tatulea – artist plastic si critic de
arta
EXPOZIŢIA 4+1 la Okian
Considerând că fiecare
expoziţie este de fapt o experienţă artistică, organizatorii acestui 4+1 propun
publicului o incitantă etalare a creaţiei a 4 artişti greci, cărora li se
alătură o cunoscută pictoriţă româncă, de fapt o reluare a unei experienţe mai
vechi de peste 12 ani, când la Muzeul de Artă din Braşov a fost prezentată
expoziţia 3+1, traducerea în cifre a aceleiaşi idei -dar cu 3 greci + o
româncă. Cu toate că poate pentru publicul braşovean enumerarea celor 4 artişti
- Georgios Katsagelos, Giorgos Tsakiris, Nicos Terzis şi Manolis Yannadakis nu
spune mare lucru, trebuie precizat că este vorba despre patru personalităţi
importante din arta plastică contemporană a Greciei, artişti cu o pregătire şi
un palmares profesional demne de remarcat. Aşa cum am afirmat cu mulţi ani în
urmă, artiştii proveniţi din această zonă geografică specială, cu originea lor
balcanică "se situează în familia artiştilor care practică elanul total,
suflul liric şi care îşi transmit mărturia lor comună ca o descărcare "
Personalităţi cu o solidă cultură teoretică, având remarcabile cariere
academice, în Grecia cât şi în Suedia, cei patru artişti se prezintă cu doar
câteva mostre ale creaţiei lor, sporind prin aceasta curiozitatea majoră a
spectatorului român dornic să descifreze modul în care "nişte oameni ai
Mediteranei, care s-au născut cu sălbăticia aspră a realului au descoperit
lumea impresiilor, a sugestiilor, a esenţelor ". Cum spunea Ortega y
Gasset, " pentru un om al Mediteranei, lucrul important nu este esenţa
unui obiect, ci prezenţa lui, realitatea lui." Fără a insista în
detalierea aspectelor specifice creaţiei fiecăruia din cei patru artişti, este
evident că avem de a face cu o operă de mare vigoare plastică, încărcată de mister
şi inventivitate. Compoziţiile lor, realizate în tehnici diverse şi recurgând
deseori la facilităţile actuale ale tehnicilor vizuale sau ale fotografiei,
sunt imagini deschise imaginarului, ca nişte simboluri care au hrănit o
sensibilitate dirijată spre eliberare, având puterea de expresie fără ezitări,
dându-le acea libertate de a fi ei înşişi, de a intra în esenţa lucrurilor, de
a le înţelege semnificaţia. Ca o trăsătură comună, creaţia celor patru artişti,
care se remarcă prin unicitatea conferită de personalităţi cu totul diferite,
are în comun o libertate a jocului plastic, puterea de a lua distanţă faţă de
operă, artiştii conducându-şi personajele într-o perspectivă deosebită de a
altor creatori. Ei nu descoperă odată cu privitorul sensul lucrurilor ci îl
sugerează cu siguranţa maestrului care-şi permite să se antreneze într-un joc,
risipind pete de culoare, cochetând cu imagini. Ei dau multiple unghiuri de
prezentare personajelor, uneori abia schiţate, doar sugerate de o linie sau o
pată care le decupează profilul, ca unor spectre, în cazul lui Nicos Terzis,
sau, în compoziţii mai sofisticate, apar personaje sau locuri selectate şi
preluate dintr-un bogat muzeu imaginar, care păstrează cu originalitate în
ideatică şi fel de concepere a lucrărilor, toată încărcătura de simboluri ale
mitologiilor proprii, rod al unei fantezii bogate şi bine mânuite. La impresia
de dinamism a expoziţiei contribuie fără îndoială şi creaţia pictoriţei de
origine română şi trăitoare în Suedia, Ligia Podorean Eckstrom. Opera ei este
lesne de descoperit, fiind configurarea plastică a unei viziuni şi a unui stil
sintetic, esenţializat, purificat de accidente sau improvizaţii, calitate unică
pentru practicanta unei tehnici atât de dificile cum este acuarela. Selecţia
lucrărilor sale în această expoziţie s-a redus la câteva interioare, care oferă
acea acută sesizare şi pătrundere a sonorităţilor telurice şi a sensurilor
profunde desprinse din tensionate derulări ale unor diversificate spaţii
interioare. Acuarelele sale contrastează doar aparent cu lucrările mult
elaborate ale celorlalţi expozanţi. Ele par notaţii repezi, par a avea acea
fragilitate a instantaneului, dar sunt "observaţii repercutate în
conştiinţă, creând în acest sens valoarea şi nu prin transpunerea pură, aidoma,
simplă" O precuvântare la deschiderea unei expoziţii nu trebuie să fie
prea lungă sau stufoasă. Voi încheia citând dintr-un text pe care l-am scris cu
ocazia primei expoziţii de acest fel, de acum mai bine de 12 ani -" Graiul
împărăţiei artelor este tulburat de o metafizică întreagă, amestecându-se prea
intim cu noţiunile de pură meserie, care sun clare şi prin ele însele stabile
şi denumesc proprietăţi şi procedee concrete şi transmisibile, pe când partea
cea metafizică decurge din sentiment, din aproximaţii, dând naştere acelui gen
de discuţii pe care nu le poate istovi nimic," cuvinte parcă făcute spre a
fi, din generaţie în generaţie purtătoarele vagului " aşa cum spunea Paul
Valery. Cu siguranţă că această expoziţie este o punere în ecuaţie pe care cei
4 + 1 artişti o rezolvă cu lejeritate, cu siguranţă şi în acelaşi timp cu
discreţia omului stăpân pe sine şi pe mijloacele de expresie.
Braşov octombrie 2014
Veronica Bodea Tatulea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu